Kako postati uspešan copywriter?
Kako postati uspešan copywriter: Vodič za pronalazak i napredak u poslu pisanja
Copywriter? Šta to beše i zašto odjednom svi žele da imaju posao copywritera iz snova?
Obzirom da se već nekoliko godina bavim ovim poslom, ali čak i moji najbliži nemaju pojma šta zapravo radim rešila sam da vas ovim putem malo bolje uputim u temu.
Ne. posao copywritera nije lak i nisam ga izabrala jer nemam pametnija posla pa kao nešto piskaram.
Da biste postali dobar copywriter potrebno je da imate određeni dar, ali i mnogo znanja, vežbe i iskustva.
Na samom početku samo želim da vam kažem da se ovaj posao smatra jednim od najplaćenijih poslova u digitalnom svetu.
Zvuči primamljivo?
Danas želim podeliti svoje dragoceno iskustvo i sa vama razgovarati o jednoj od najuzbudljivijih karijera u digitalnom svetu – poslu copywritera.
Kao dugogodišnji copywriter, imala sam priliku proći kroz mnoge izazove i postići uspeh u ovom zanimljivom polju pisanja.
Pisanje reklamnih tekstova, kreativnih kopija i uverljivog sadržaja za brendove postaje sve važnije u današnjem digitalnom dobu.
Kroz ovaj članak, želim vam pružiti uvid u ono što znači biti copywriter, kako započeti i napredovati u ovoj karijeri te kako izdvojiti svoj glas među brojnim konkurentima.
Kao što znate, sve što pišem na dragasaveta.rs bazira se na mom vlastitom iskustvu i perspektivi.
Ovaj članak nije izuzetak.
Duboko sam ušla u svet copywritinga, stekla neprocenjive veštine i suočila se s izazovima koji su mi pomogli da rastem kao copywriter i kao osoba.
Dakle, bez daljnjeg odlaganja, zaronimo u fascinantni svet copywritinga i otkrijmo tajne uspešne karijere u ovom području.
Spremni ste?
Onda krenimo na putovanje koje će promeniti vaš pogled na pisanje i komunikaciju!
Saznaj koji još poslovi od kuće mogu biti zanimljivi klikom ovde!
Šta je copywriter?
Godinama pokušavam da odgovorim na ovo pitanje tako da ga ljudi iz moje okoline prvenstveno razumeju.
Iskreno, dosadilo mi je da me ljudi gledaju kao da sam pala sa Marsa kada im kažem čime se bavim.
Verujem da većina ljudi u mom okruženju i dalje ne kapira šta ja to radim i na koji način zarađujem novac za moju porodicu.
Jedno vreme sam im odgovarala jednostavno “pišem tekstove za web”, no to im realno ništa ne znači, jer i dalje me gledaju kao da sam rekla sedim kući i piskaram.
Posao copywritera je mnogo toga, ali nikako nije samo sedenje kod kuće i piskaranje.
Dakle, posao copywritera je ozbiljan i veoma odgovoran posao jer u većini slučajeva moje ime stoji ispod teksta koji sam napisala.
Ne ide mi u prilog i prosto nisam osoba koju baš i ne zanima na kakav sadržaj lepim svoje ime i prezime.
Oni koji me poznaju znaju da sam jako odgovorna osoba i prosto ne bi mogla da dozvolim da se moje ime nalazi ispod nečega što nema nikakvu vrednost.
No, da se vratimo na pitanje sta je copywriter.
Prostim rečnikom copywriter je osoba koja piše zanimljive, edukativne i promotivne tekstove za različite niše, odnosno brendove čije sajtove vi posećujete na internetu.
Ne tako davno, dok još internet nije uzeo maha, novine i reklame na tv-u ili radiu bile su jedini prostori za reklamiranje.
Danas je internet preuzeo skoro čitavo to područje.
Da biste dopreli do svojih korisnika i kupaca potreban vam je dobar copywriter koji će umeti da razgovara sa vašom publikom.
Sve ono što vi pročitate na nekom sajtu ili društvenoj mreži, a da to nije na nekom ličnom profilu pišu uglavnom copywriteri.
Kako postati copywriter i zaraditi od kuće?
Ta da da da!
Dođosmo i do najvažnijeg pitanja, kako postati copywriter i na koji način ostvariti zaradu na osnovu svog rada.
Osim mnogo iskustva i izazova koje morate proći, za posao copywritera trebaće vam još nešto, što mnogi zanemaruju.
- empatija
- upornost
- informisanost
- dar za lepo pisanje
- pismenost
- poznavanje stranih jezika
- poznavanje psihologije
Koliko je za copywriting važna empatija?
I te kako je važna.
Koliko god mi mislili da je današnje doba nekako kruto i hladno kada su u pitanju emocije, razna istraživanja pokazuju drugačije.
Imala sam klijente koji traže isključivo ženske copywritere.
Zašto?
Zato što žene definitivno više imaju osećaja za druge ili se barem ne stide da taj osećaj i emocije iskažu.
Čast izuzecima, jer sam za vreme rada u ovom polju zaista sretala i izuzetne copywritere muškog roda.
O čemu se radi?
Kada želite da promovišete neki proizvod ili uslugu vi ciljate da pokažete upotrebnu vrednost tog proizvoda.
Da objasnite potencijalnim korisnicima zašto im je taj proizvod neophodan, ali i zašto baš od vas treba da ga kupe.
Morate se spustiti na zemlju i razmisliti dobro šta je to što danas ljudima najviše nedostaje.
Na taj način vi ćete, ukoliko ste dovoljno kreativni, uspeti da probudite emocije u svojim čitaocima i naterate ih da od srca požele vaš proizvod.
Dakle, ovo možda jeste i neka vrsta manipulacije, ali verujte mi bez loše namere.
Ono što takođe ljudi najviše cene, iako se na prvi mah ne čini tako jeste iskrenost.
Nemojte im prodavati maglu, već im jasno predočite prednosti, ali i mane onoga što nudite.
Ljudi vole iskrenost i žele da se sa vama, nekom imaginarnom osobom iza ekrana povežu.
Dakle, kada razmatrate kako da priđete problemu i napišete neki tekst obavezno prvo razmotrite kako da saosećate sa potencijalnom publikom.
Kako upornost može da vam pomogne da postanete iskusan copywriter?
Upornost je možda i najjača karakteristika uspešnih ljudi.
I u ovom poslu stvari nisu drugačije.
Nailazićete na razne prepreke tokom rada, naročito na početku.
Kad se samo setim koliko sam suza prolila dok nisam napisala svoj prvi tekst…
Pisala sam ga nedelju dana i na kraju totalno omašila temu što me je, moram priznati prilično uzdrmalo.
No, bila sam uporna.
Svideo mi se i posao i način rada, pa sam čvrsto rešila da dam sve od sebe i uspem.
Danas imam iza sebe mnogo objavljenih tekstova, neki od njih inače prodajn i tekstovi prema rečima urednika bili su čitaniji od crne hronike.
Upornost i želja za znanjem vodili su me kroz trnovit put koji posao copywritera u Srbiji podrazumeva.
Zamislite pre nekoliko godina, ovim poslom bavilo se malo nas i gotovo da niste imali od koga ni da naučite nešto korisno i primenjivo.
Ono što me je najviše nerviralo jesu stariji copywriteri koji junior copywritere gledaju kao nižu rasu.
Obraćaju vam se isključivo stručnim terminima, a vi se preznojavate i dok mozak radi 200 na sat pokušavate makar nešto da ukapirate.
Biti junior copywriter u Srbiji je i danas teško, ali zahvaljujući razvitku društvenih mreža i popularnosti podcasta, sada i možete nešto od nekoga da naučite.
Odnosno ovi iskusniji copywritera sada radi sticanja popularnosti na tik toku ili uopšte i hoće nešto normalno da vam kažu.
Dakle, nemojte odustajati mlade kolege.
Budite uporni i istrajni i rezultati će sigurno doći.
Muči vas anksioznost? Pročitajte ovde kako da je pobedite!
Copywriter kurs ili samo dobra informisanost?
Malo je nezahvalno odgovoriti na ovo pitanje jer smo svi mi drugačiji.
Nekome dobar kurs zaista pomogne da otvori vidike i poveže one najvažnije stvari, a nekome ni posle kursa copywritinga ništa nije jasno.
Ono što je meni najviše pomoglo na početku to je svakako informisanost.
Ukoliko se rešite da uplovite u vode zvane digitalni marketing i copywriting Srbija, naoružajte se informacijama.
Hvala Bogu, danas su vam informacije lako dostupne.
Pretražujte strane sajtove, društvene mreže, copywriting zajednice i stranice i obavezno se pre pisanja teksta dobro informišite o temi.
Kopiranje tuđeg teksta je bezveze i potpuno je beskorisno.
Nemojte to pokušavati, jer morate da razumete da je isto to uradilo već njih milion, te su rezultati svima njima nikakvi.
Ono što mene uvek iznenadi i što ni danas ne mogu da razumem jesu copywriteri koji kažu :”Ok, napisaću ti tekst, to košta toliko, ali mi ne pada na pamet da ja istražujem za njega!”.
Kako ćeš zaboga da napišeš bilo koji tekst, ako prethodno nisi dobro istražio temu o kojoj pišeš.
Copywriter plata
Nemojte nikada biti tako lenji, jer vaš rad neće biti dugoročno cenjen, a ni plata vam neće biti onakva kakvu očekujete.
Jednostavno, ono što se meni dopada, posao copywritera se plaća onoliko koliko vredite.
Nema laži, nema prevare.
Svaki ozbiljan klijent zna da dobar copywriter vredi.
Kada formirate svoju cenu tekstova uzmite u obzir šta sve nudite klijentu!
Dakle, ako se vi prethodno dobro informišete o temi, sami pronalazite ključne reči i formu teksta koja je najbolja za tog klijenta vaša copywriter plata može biti daleko iznad proseka.
Računajte da mesečno možete zaraditi i preko 1500 dolara.
Ovde govorim o plati junior copywritera.
Čisto da se razumemo.
Pročitajte obavezno naš tekst copywriting za početnike OVDE!
Možete li bez dara za pisanje postati copywriter?
Iskreno, moje mišljenje je da ne možete.
Obzirom da se bavim ovim poslom duže vreme nekoliko puta sam pokušavala da u isti ubacim i neke osobe iz svog okruženja.
Neki su uspeli, ali to su osobe za koje sam znala da su “umetničke duše” i da zaista imaju taj kreativni dar, drugi nisu uspeli.
Jednostavno, kao i za neke druge poslove i za copywriting moraš imati dara.
Tako da, definitivno ne može svako biti vrhunski copywriter.
Možete se vi oprobati i pisati tehničke kopije, ali sve ono gde treba da upotrebite kreativnost biće vam slaba tačka.
Ima toliko drugih delatnosti i poslova od kuće koji ne moraju uključivati talenat za pisanje.
Pismenost i copywriting u Srbiji
Uh, uh, uh.
Dođosmo i do ove nimalo prijatne teme.
Verovatno vam je već jasno koliko je pismenost degradirana u našoj zemlji u ovo vreme.
Mislim kako i ne bi, kada umesto da zatvaramo reality programe i televizije koje su leglo nemorala mi zatvaramo škole.
Iako danas možete videti pregršt pisanog sadržaja na netu koje ne samo da je nepismeno već, slobodno mogu da kažem vređa inteligenciju prosečnog korisnika interneta.
Znate one skandalozne naslove koji veze nemaju sa tekstom?
Isto tako, baš u takvim tekstovima videćete i oličenje pismenosti sjajnog copywritera.
Naravno, da ne mislim da tu možete videti pismenost.
Ponekad se pitam gde ih nalaze, zaista.
Pobogu moje osmogodišnje dete nema tako ozbiljne gramatičke i pismene greške.
Dakle, ako planirate da izgradite dugoročnu i uspešnu karijeru copywritera obratite pažnju na pismenost.
Nije sramota, ako ste ponešto i zaboravili dokle god to priznajete sebi i trudite se da se podsetite i usavršite.
Ako vas je zabolela glava od ovog teksta napravite čokoladnu tortu po našem receptu i odmorite!
Zašto je poznavanje engleskog jezika važno za copywriting u Srbiji?
Naravno, najvažnije je da dobro poznajete svoj jezik, ali ni poznavanje stranih jezika nije na odmet.
Imajte na umu da se većina kvalitetnih informacija koje su vam potrebne za pisanje teksta može pronaći na engleskom jeziku.
Takođe, copywriter koji ume da piše na srpskom, engleskom ili još nekom stranom jeziku uvek ima prednost i bolju platu.
Zato razmislite na kom nivou je poznavanje stranih jezika kod vas i obavezno se najpre edukujte pa tek onda prepustite copywritingu.
Copywriting i psihologija
Značaj ove povezanosti shvatila sam kada su me angažovali za pisanje tekstova za jednu američku kompaniju, koja spaja naše ljude sa poslodavcima iz Amerike.
Mentalitet svog naroda dobro poznajem i nikad mi nije bio problem da uđem u psihologiju čitalaca i obratim pažnju na posebne stavke u tekstu, no amerikance poznajem samo iz filmova i kako sad prilagoditi tekst i njima i našim ljudima.
Ovo je jedan od izazova kroz koje sam prošla.
Morala sam najpre da pročitam nekoliko studija na temu psihologije američkog naroda.
Tekst je na kraju bio pun pogodak, ali mi je trebalo dosta vremena da ga napišem.
Psihologija i poznavanje makar osnovnog psihološkog sklopa čitalaca jako je važna.
Kako postati uspešan copywriter i pronaći prvi posao?
Kad bolje razmislim, da biste postali uspešan copywriter osim talenta koji je temelj, morate poznavati psihologiju, biti emotivna i empatična osoba, ali imati i osnovno znanje iz marketinga.
Dakle, treba biti zaista kompleksna ličnost sa interesovanjem u mnogim sferama.
Nije sve tako strašno, kako izgleda.
To se vremenom nadovezuje jedno na drugo, no svakako ćete mnoge stvari savladati u hodu.
Ukoliko vas interesuje posao copywritera i želite da pokušate nemojte odustajati.
Budite uporni i istrajni.
Pronađite iskusne ljude koji žele da sa vama podele svoje znanje i upute vas makar u one tehničke stvari koje su vam na početku neophodne.
Nemojte se plašiti i budite zaista samouvereni, ali ne i gordi.
Gordost i preveliki ego u ovom poslu, mogu vam biti veliki minus.
Većinu svojih poslova pronašla sam na društvenim mrežama i direktnim kontaktom poznatih brendova i kompanija.
Jednostavno jurite svoj sam i zaboravite na strah!
Samo lagano.
Za sve one koje zanima ovaj posao i želeli bi da se oprobaju u pisanju, najpre tekstova za blog mogu nam se obratiti.
Budite slobodni da nas kontaktirate jer mi nesebično delimo svoje iskustvo i znanje sa svima koji imaju snove i žele da ih ostvare.
Voli vas vaša Draga Saveta!