
Copywriting za početnike: kako doći do prvog klijenta
Copywriting za početnike: kako doći do prvog klijenta
Copywriting za početnike je tema koja ima sve više zainteresovanih.
Ako i vas zanima online posao i da zarađujete više od prosečne plate u Srbiji (ili na Balkanu), kliknuli ste na pravi naslov.
Pred vama je nastavak naše priče o copywritingu, s fokusom na ono što treba da znate kako biste već sutra mogli da tražite prvog klijenta.
Da li je copywriting online posao iz snova?
Tražite posao za kreativce, posao od kuće, dobro plaćen posao?
Sve to je copywriting, i još više.
Možete raditi za agenciju i uživati pogodnosti stalnog posla sa redovnim primanjima. Možete raditi kao freelancer, sami birati klijente, obim posla, radno vreme, kreirati cene i uslove.
Zajedničko za oboje je da možete raditi remote, od kuće.
Ili dok ste u kafiću, na putovanju, gde god da uhvatite wi fi.
Samo treba da se usudite da počnete.
Copywriting – Kako pronaći posao?
Postoji više načina da pronađete posao kao copywriter.
- Oglasi za posao
Na domaćim sajtovima kao što su Infostud, Jooble i Halo oglasi između ostalog mogu se pronaći i oglasi za posao copywritera ili content writera. Agencije objavljuju oglase i na društvenim mrežama, tako da ih možete zapratiti i čekati svoju priliku.
- Freelance platforme
Ima ih mnogo, navešćemo neke poznate i neke manje poznate: Honorarci, Upwork, Fiverr, Freelancer, Guru, ProBlogger, ClearVoice… Ove platforme funkcionišu dvosmerno, možete se javiti klijentima, ali i oni vama.
Potrebno je da kreirate svoj profil i napišete čime se bavite i koje usluge nudite, tako da mogu da vas pronađu preko ključnih reči.
Izvor: Pexels
- LinkedIn i copywriting
LinkedIn je društvena mreža usmerena na biznis i traženje posla.
Vaš profil je ujedno i vaš CV, a svaki status ili komentar koji napišete je prilika da se istaknete i povežete sa ljudima iz vaše branše.
Potrebno je da označite čime se bavite i koje veštine posedujete.
Tada će vam biti dostupno da dobijate obaveštenja kad se pojave oglasi koji bi vas mogli zanimati.
Takođe, regruteri mogu da filtriraju one koji odgovaraju kriterijumima konkursa, pa se potrudite da što bolje optimizujete svoj profil.
- Grupe na društvenim mrežama
Ako ste korisnik Facebook-a, možete se učlaniti u grupe Content Writers Serbia, Copywriting Balkan, Digitalni marketing Srbija, Freelance Serbia…
Osim iskustava, saveta i korisnih materijala za učenje, možete ponuditi svoje usluge ili pronaći oglase.
Obavezno nakon ovog teksta pročitajte i naš tekst kako postati uspešan copywriter!
Šta treba da sadrži prijava za posao za copywritera?
U prijavi za posao možete poslati CV, portfolio i motivaciono pismo.
CV treba da sadrži relevantno radno iskustvo ili volontiranje.
Ako ste početnik u ovom poslu, navedite sve što može da se poveže sa pisanjem, medijima, marketingom..
Motivaciono pismo nije neophodno, ne traže ga svi, ali je bonus ako želite da se izdvojite od velikog broja kandidata.
Motivaciono pismo ne služi da prepričate svoj CV, već je prilika da objasnite zašto ste idealan kandidat i kako ćete doprineti poslovanju svog klijenta.
Izvor:
Pexels
Portfolio predstavlja Word ili Google Docs dokument u kome se nalaze vaši reprezentativni tekstovi ili linkovi ka objavljenim tekstovima.
Služi da klijent stekne uvid u to kako pišete i koje veštine posedujete.
Ne treba da šaljete sve što ste ikad napisali, dovoljno je nekoliko kvalitetnih tekstova.
Kako izgraditi portfolio za copywriting?
Vaš portfolio treba da bude prilagođen klijentu ili agenciji kojoj šaljete prijavu za posao. To znači da sadrži tekstove na relevantnom jeziku i iz određene niše, kako biste pokazali da ste stručnjak za neku oblast.
Nekad portfolio treba da sadrži vaše najbolje tekstove iz različitih niša, pisane u različitim stilovima, kako biste pokazali da ste profesionalac koji može da pokrije više niša i da odgovori na svaku temu.
Pre nego što pošaljete prijavu, informišite se o klijentu ili agenciji, kako biste prilagodili svoju prijavu i povećali svoje šanse za zaposlenje.
Zanimaju te online poslovi od kuće, onda brzo klik OVDE!
Kako kreirati portfolio ako nemam iskustva?
Fake it ‘till you make it.
Izvor:
Pexels
Pokažite inicijativu i napišite sami nekoliko tekstova na teme koje vam leže ili za nišu kojom biste voleli da se bavite.
Ako imate prijatelja ili poznanika koji se bavi nekim biznisom, može vam poslužiti kao inspiracija da napišete nešto za njegov pravi ili imaginarni sajt.
Agencije ponekad nude plaćene prakse, što je dobar signal da možete očekivati posao ako se dobro snađete.
Bez obzira na to, svaka praksa ili volontiranje su dobri za vas jer ćete steći znanje, iskustvo i kreirati svoj portfolio.
Ako ste se odlučili da sami napišete tekst, treba da znate da postoje određeni elementi kako bi tekst bio optimizovan za pretraživače. Iliti, bez čega vaš tekst niko ne bi mogao da pronađe na Googlu i pročita.
Kako izgleda SEO optimizovan tekst – copywriting?
Postoje razni kursevi, blogovi i podkasti na kojima možete naučiti osnove digitalnog marketinga, copywritinga i srodnih delatnosti.
Mnogi dele svoja iskustva besplatno kroz sadržaje na društvenim mrežama, a Draga Saveta će podeliti s vama svoje znanje i iskustvo.
Ako napišete tekst poštujući ovih 5 koraka, niko neće primetiti da nemate iskustva.
Korak 1: definišite ciljnu grupu
Da biste se nekome obratili u tekstu, morate znati kome se obraćate.
Razmislite koga bi vaša tema najviše zanimala.
Kog su pola, koliko godina imaju, bračni status, imaju li dece, gde žive, koliko zarađuju, kojim poslom se bave, koji su im hobiji, šta im je bitno, itd.
Izvor:
Pexels
Spisak pitanja ne postoji, šta god vam padne na pamet može da posluži da bolje razumete ciljnu grupu, a samim tim i da napišete bolji tekst.
Najbitnije pitanje je koji “problem” ima vaša ciljna grupa, odnosno, kako to o čemu pišete može da im pomogne i kako će da unapredi njihov život.
Detalji mogu presuditi da napišete vrhunski tekst koji ih pogađa tamo gde ih najviše boli. U podsvest.
Iza svake potrebe krije se neka želja, a na vama je da odglumite Frojda i kreirate psihološki profil idealnog kupca.
Korak 2: definišite nameru čitaoca
Kako biste znali o čemu tačno treba da pišete, treba da razumete nameru čitaoca.
Ako ne znate šta traži čovek koji bi želeo da pročita vaš tekst, ne možete mu to ni pružiti.
Postoji više faza kupovine, a čitaoci se kroz niz tekstova zagrevaju i na kraju pretvaraju u kupce.
Tekst treba da uskladite sa fazom kupovine u kojoj se čitalac nalazi i da mu ponudite relevantne informacije.
Čitalac koji želi da se upozna sa nekim proizvodom ili uslugom traži tekst pun informacija.
On ima gomilu pitanja, a na vama je da predvidite šta bi on mogao da se pita i da mu sve to pružite u tekstu.
Čitalac koji je je već upoznat sa proizvodom/uslugom sada razmatra kakve su mu opcije.
Želi da nađe ono što mu najviše odgovara, a vi treba da pišete iz tog ugla.
Umesto da nabrajate karakteristike, objasnite čitaocu šta on ima od toga. Stvorite mu emotivnu sliku u glavi kako će njegov život izgledati nakon što kupi vaš proizvod, umesto da mu nabrajate specifikacije.
Korak 3: pretražite ključne reči
Ključne reči pomažu da se tekst bolje rangira na Googlu, ali to ne znači da treba da iskoristite sve redom ključne reči vezane za neku temu.
Ključne reči treba da odgovaraju nameri čitaoca, pa ako ste pravilno razumeli drugi korak, neće vam biti teško da izdvojite relevantne ključne reči.
Za pretragu možete koristiti alate kao što su Ahrefs Keyword Explorer, SEMrush, Google Keyword Planner, Ubersuggest ili Moz Keyword Explorer.
Neki od njih pružaju rezultate i za srpski jezik, a neki ne.
Ključne reči ubacite na ključna mesta u tekstu – u naslov, u podnaslove, na početak teksta, na početak pasusa, na početak rečenice.
Što bliže nekom početku, vrhu, to bolje.
Ponekad je izazov uklopiti ključne reči u tekst jer su gramatički neispravne ili u nekom padežu, ali morate to uraditi jer to je ono što ljudi “guglaju”.
Korak 4: istražite građu za tekst
Poslužite se postojećim tekstovima na Googlu.
Pročitajte prva tri teksta koja su rezultat pretrage i iz njih izvucite ideje i građu za svoj tekst.
Ne smete kopirati čitave rečenice, niti pasuse, već da dobijete ideju za svoj originalan tekst.
Pre nego što počnete da pišete, osmislite strukturu teksta i o čemu ćete sve pisati. Iskusni pisci kažu da treba početi od sredine, pa napisati uvod i zaključak, a da naslov ide na kraju.
Tako biste izbegli blokadu i ne biste dva sata gledali u naslov koji vam se ni ne sviđa.
Korak 5: formatiranje teksta
Kad ste napisali tekst, ostalo je samo da ga sredite s tehničkog aspekta.
- Proverite da li je naslov dovoljno zanimljiv da privuče čitaoca, a prva rečenica da ga zadrži.
- Skratite preduge rečenice i usitnite prevelike pasuse.
- Ubacite slike sa stock sajtova, tako da ne postoje “blokovi” teksta koji su vizuelno odbojni za čitanje.
- Proverite gramatičke i slovne greške. Ako pišete na engleskom, postoji nekoliko alata koji služe da isprave gramatičke i stilske greške (Grammarly, Hemingway).
- Preko alata Plagiarism Checker proverite da li je tekst 100% autentičan.
- Proverite poravnanje.
Ostaje samo da sednete i pišete.
Draga Saveta vam želi obilje inspiracije i puno sreće u potrazi za poslom.
Za Dragu Savetu piše Mirjana Jelesijević

